lördag 8 september 2007

Afternoon

Idag var jag och hälsade på min syssling, eller mitt kusinbarn. Felicia låg och sov middag men två-veckors babyn var på språng. Det är läskigt när dom är så små, tycker mer om barn när dom är lite äldre. Mitt i allt pluttinuttande fick jag reda på att flera äldre generationer i min släkt, både på mammas och pappas sida, har drabbats av hjärtattacker och att jag ligger risigt till. Tack mamma :)
Vi kom in på hjärtattack ämnet eftersom min farfar har tydligen gjort en sån ballong vidgning av hjärtkärl. Han hade klagat på bröstsmärtor och så åkte dom in och kollade det och så fick han stanna flera dagar. Nu imorse hämta pappa honom från sjukhuset eftersom farmor inte har något körkort. Egentligen fattar jag inte hur han kan ha hjärtproblem när han och farmor är de mest alerta och hälsomedvetna personerna jag känner. De går upp tidigt och går stavgång varje morgonon, dessutom så simmar dom och massor av andra aktiviteter. De äter aldrig godis och nyttig mat i normala mängder. För mig känns det då att det kanske inte spelar någon roll hur mycket man tar hand om sin kropp om man ändå har det i generna.
Farmor och farfar har vart gifta i 55 år och dom skulle inte klara sig utan varandra. Farmor har inte så bra social kompetens, den står farfar för. Hon har heller inget körkort och inte så många vänner ( vad jag vet). Farfar frågar farmor om allt och är oförmögen att ta egna beslut. Dessutom kan han inte ens koka kaffe vatten. Tur att inget hände iaf, hade vart tufft att förlora farfar :/

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Lisa, tänk då om din farfar inte varit så allert som han är idag... du ser vad ett gott leverne ändå är rätt bra. Sen är olika saker ärftligt och drabbar olik på olika personer.
Så med andra ord.. var rädd om dig.
Kram Pia